Foto: PxHere.com Hvordan tjene penger på Instagram? Få tipsene her!
20. februar 2019 2206 Visninger

Hvordan tjene penger på Instagram? Få tipsene her!

Få tipsene for hvordan du kan tjene penger på din Instagramkonto!

Instagram er som kjent en megapopulær bildedelingstjeneste og du har sannsynligvis hørt historier om Instagrammere som tjener små eller store penger hver dag når de legger ut bilder på sin profil. Du har kanskje også kikket på din egen følgermasse og tenkt: ‘kanskje jeg også kan klare å tjene penger på Instagram!’

Akkurat som bloggere, YouTubere og alle andre deltakere i sosiale medier som har samlet opp et publikum rundt innholdet de produserer, så har også Instagrammere funnet ut hvordan de skal skaffe seg rekkevidde og innflytelse på sine følgere – noe mange selskaper strever med.

Rekkevidde og innflytelse er to faktorer som sørger for at Instagrammere har muligheten til å utforske flere forskjellige metoder for å skaffe seg inntekter – uansett om de ønsker å bygge opp et imperium eller bare tjene litt ekstra penger og få litt gratis ting tilsendt i posten.

I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan tjene penger på Instagram – følg med oss videre!

Hvor mange følgere trenger du for å tjene penger på Instagram?

Hvis du akkurat nå sitter og lurer på hvor mange følgere du trenger for å tjene penger på Instagram, så er det korte og enkle svaret: færre enn du tror! Du kan forresten lese denne artikkelen om hvordan du får flere følgere og likes på Instagram.

antall følgere Instagram tjene penger

Man trenger faktisk færre følgere enn hva man skulle tro for å tjene penger på Instagram! Foto: PxHere.com

Det litt lengre svaret er avhengig av forskjellige faktorer som for eksempel:

* Hvilken nisje du befinner deg i og hvor enkelt du kan knytte kontoen din til en produktkategori (mat, skjønnhet, mote og fitness er populære nisjer hvis man ser på bruk av hashtags).

* Hvor engasjert dine følgere er (100.000 falske følgere vil ikke gi deg spesielt mye).

* Hvilke inntektskanaler du utforsker.

Naturlig nok så vil flere engasjerte brukere gi bedre inntektsgrunnlag. Selv om de beste Instagrammerne kan tjene titusenvis av kroner på bildedelingsplattformen, kan også de som har færre, men mer engasjerte følgere, ha et potensial til å begynne å tjene penger.

Slik tjener du penger på Instagram

Litt avhengig av ditt unike innhold på Instagram, ditt publikum og nivået på ditt engasjement kan du tjene penger på Instagram på følgende måter:

* Lage sponsede poster for varemerker som ønsker profilering hos dine følgere.

* Bli en affiliate og få provisjon for å selge produktene til andre varemerker.

* Skape og selge et fysisk eller digitalt produkt, eller tilby en betalt service.

* Selge dine bilder

Det som er så bra med Instagram er at det å benytte seg av én inntektskilde ikke nødvendigvis utelukker en annen kilde.

La oss derfor begynne med den vanligste måten å tjene penger på Instagram på: å bli partner med et varemerke som en influenser. Lurer du på hva en influencer er? Les her.

Jobb med varemerker i sponsede innlegg

Begrepet ‘influenser’ hører man titt og ofte nå om dagen. En influenser, eller influencer, er rett og slett noen som har bygd opp et rykte online gjennom å gjøre og dele interessante ting på nett. Overfor sine følgere fungerer influensere som trendsetter, inspirasjonskilder og som betrodde eksperter innenfor visse felter – og som er respektert for det.

Influenser sponset innlegg betaling

Som såkalt influenser kan man ta seg betalt for blant annet sponsede innlegg. Foto: PxHere.com

Mange merkevarer kan rett og slett ikke konkurrere med dette og de velger i stedet for å bli partnere med influenserne og kan da benytte seg av sponsede innlegg. Dette vil føre til at de får omtale og oppmerksomhet for sine produkter eller tjenester.

Det er dog ikke bare størrelsen og rekkevidden på Instagramkontoen sponsorene er ute etter – de er også ute etter dine følgeres tillit og engasjement overfor ditt innhold.

Det kan være en vrien kunst å balansere inntekten din som influenser med integriteten som en skapende person. Hvis du ikke er avhengig av Instagram-inntektene dine har du allikevel alltids muligheten til å være selektiv når det kommer til varemerkene du ønsker å jobbe med – akkurat som de er det overfor hvilke influensere de vil arbeide med.

Hvor mye skal du ta betalt som influenser

Vanligvis vil en influenseravtale innebærer at man må lage innhold: en Instagram-post, video eller story. Dette vil noen ganger også inkludere at sponsoren får rett til å bruke dette innholdet på sin egen side eller i en reklame.

De fleste av disse avtalene kan man forhandle om og kan involvere et enkelt innlegg eller en hel kampanje i bytte for en pris i kroner og ører, en tjeneste, en gave, lovnad om eksponering eller en kombinasjon av en eller flere av disse.

Når du forhandler må du huske på at du ikke bare tilbyr innhold, men også tilgang til dine følgere, en potensielt stor rekkevidde på en av de mest populære sosiale plattformene samt bruksrettigheter.

I en undersøkelse som har blitt gjort blant 5.000 influensere oppga omtrent 42% av dem at de tok mellom 1700 kroner til 3500 kroner pr. post/innlegg. Da har du et slags utgangspunkt over hva enkelte varemerker/sponsorer er villig til å betale og hvordan du kan forhandle basert på de kortene du sitter på. Har man meget store følgergrupper vil prisen naturligvis stige.

Til slutt er det også viktig som influenser å kjenne sitt eget publikum, og da tenker vi blant annet på forholdet mellom antall følgere og deres engasjement. Dette tallet kan du finne i din Instagram Analytics-rapport, men kun om du har byttet til en forretningskonto. Dette vil hjelpe deg å være forberedt når tiden for å forhandle nærmer seg.

Hvordan finne samarbeidspartnere?

Hvis du er stor nok på Instagram er sjansene gode for at annonsørene vil finne deg! Du kan imidlertid også oppsøke annonsører som du kunne tenke deg å samarbeide med, og som du ser på som like når det kommer til personlighet og verdier. Sistnevnte tilnærming vil føre til at dine følgere vil føle at du ikke ‘selger deg ut’.

Du kan finne eksempler på sponsede innlegg og hvordan Instagrammere integrerer annonsører i sin story ved å søke på #sponset eller #sponsored på Instagram.

Bli en affiliate på Instagram

Til forskjell fra en influenser er en affiliate mer opptatt av å gjennomføre salg for annonsøren, og ikke bare å generere bevissthet i bytte for provisjon/godtgjørelse.

affiliate instagram

Har du mange følgere på Instagram kan det også være aktuelt å operere som affiliate! Foto: PxHere.com

Dette gjøres vanligvis med en sporbar link eller en unik promoteringskode for å sikre seg at klikk faktisk blir til salg. I og med at Instagram ikke tillater linker utenfor din bio kan du bare fokusere på ett produkt i gangen hvis du ønsker å benytte affiliatelinker. Det kan derfor være smart å fokusere på promoteringskoder på Instagram ettersom du kan legge disse til i dine innlegg.

NB! Instagram har planer om å gjøre klart for linker i Instagram Stories, og dette vil utvilsomt åpne opp for nye muligheter for deg som influenser.

Vurdér derfor å ta kontakt med de mange tilbyderne av affiliateprogrammer som du kan delta i.

Følgende affiliate-plattformer kan være verdt å vurdere:
* Adservice
* Tradedoubler
* Tradetracker
* Adtraction
* Awin
* Adrecord
* Parner Ads

Tips: Affiliate-linker kan være lange og stygge, så det kan være lurt å benytte seg av en url-forkorter som f.eks. bit.ly – spesielt hvis linkene skal inn i bio’en din.

Åpne din egen nettbutikk

Så langt kan det kanskje virke som at den eneste måten for en Instagrammer å tjene penger på er å selge seg ut og jobbe med andre annonsører/verkevarer.

Imidlertid kan man også tenke seg til at skapere av innhold også er i en god posisjon til å selge ut sine egne produkter: fysiske varer, tjenester eller digitale gjenstander som kan være en forlengelse av eget merkenavn hvor man bygger en business med publikum i sentrum.

En nettside med en egen butikk lager man enkelt i dag, men det krever at man investerer litt tid i arbeidet. Det er nesten også naturlig at skapere av innhold/influensere tar steget ut i entreprenørskapet!

Ved å selge dine egne ting behøver du ikke å bekymre deg over å integrere beskjeder/budskap fra andre annonsører når du lager innlegg. Enda bedre er det at du får ut ditt eget merkenavn ved å selge egne produkter.

Selg dine foto online

Noen blir berømt på Twitter gjennom å fortelle vitser og morsomheter på bare 140 tegn, men Instagram er i kjernen en bildedelings-app. Fotografier er derfor eiendeler som kan lisensieres, printes og selges på en rekke forskjellige måter.

Hvis fotografering er dét som fikk deg på Instagram i utgangspunktet kan du legge ut bildene dine på markedsplasser som for eksempel 500px, hvor annonsører og andre kanskje vil kjøpe en lisens.

Du kan også selge fotografiene dine som trykk eller på andre fysiske produkter gjennom forskjellige nettjenester som f.eks. Spreadshirt.

Mange følgere Instagram

Hvis du har mange følgere på Instagram er døren åpen for deg – det er bare å gå gjennom den! Foto: PxHere.com

Døren er åpen – gå gjennom!

Det som kanskje bare startet som en hobby, som for eksempel å få folk til å le gjennom å legge ut morsomme bilder av hunden eller katten din, kan gjøre Instagram til en inntektskilde på grunn av dine engasjerte følgere.

Det er en hel verden av muligheter der ute, og hvis man er en kreativ skaper med masse følgere som bare er nødt til å klikke på innlegget ditt når de scroller forbi er mye av arbeidet gjort.

Døren er da allerede halvveis åpen, og det som da gjenstår er bare å ta det siste skrittet gjennom døråpningen!

Inspirert av Shopify!

Sjekk også ut denne videoen om hvordan man kan tjene penger på Instagram!

Previous Mann selger videospiller til 86-åring - får fantastisk brev tilbake!
Next Hvordan bli stor på Snapchat - få flere følgere nå!

Kanskje liker du dette

Telefon

Avhengig av sosiale medier – hva kan jeg gjøre

Sosiale medier kan være svært avhengighetsskapende. Sjekk deg selv her og finn løsningen!

Film

Hvordan lage en podcast – sjekk vår 1-2-3-guide!

Lyst til å lage en podcast? Her på xMag.no gir vi deg all informasjon som du måtte trenger – og enda litt til!

Kjendis

Størst på Instagram i verden 2019

Vi skriver februar 2019 og det er på tide å ta en titt på hvem som er størst på Instagram i verden så langt i 2019! Vi har fått tilgang