Hvordan lage nyhetsbrev på mail

Hvordan lage nyhetsbrev

E-postmarkedsføring er en fin måte for bedrifter å øke salget og nå sin målgruppe på. Så, enten du er en gründer eller allerede en forretningsmann, må du ha prøvd litt tid for å lage et nyhetsbrev. Hvis du ennå ikke har laget et nyhetsbrev, vil denne artikkelen definitivt hjelpe deg med å lage et nyhetsbrev og oppmuntre brukere til å abonnere på favorittnettstedet ditt. Denne artikkelen beskriver trinnene for å lage nyhetsbrev på e-post og øke abonnenter.

1. Hva er et nyhetsbrev?

Så, hva er et nyhetsbrev? Et nyhetsbrev er en digital publikasjon som sendes ut med jevne mellomrom og som inneholder informasjon og artikler knyttet til din virksomhet. Nyhetsbrev kan brukes som et effektivt markedsføringsverktøy for å markedsføre deg selv og dine produkter, eller tjenester til potensielle kunder – med sikte på å skaffe nye kunder eller beholde eksisterende.

Et nyhetsbrev kan handle om alt. Den kan inneholde oppdateringer om livet ditt og gjøremålene dine, gi tips og råd innenfor en spesifikk nisje, inneholde nyhetssaker relatert til interessene dine, eller bare gi underholdende innhold for leserne. Mens noen nyhetsbrev er mer bildestyrte enn andre, inkluderer de vanligvis både tekst og bilder gjennom hele innholdet. Og selv om de fleste nyhetsbrev er relativt korte, er det ingen øvre grense for hvor lange de skal være. Det som betyr noe er at du lager noe som leserne vil finne nyttig og vil lese!

Vi anbefaler verdens beste nyhetsbrev! Pro for 160 kr mnd!

2. Tro mot merkevaren og personligheten

Med nyhetsbrevet ditt vil du være sikker på at det ikke bare samsvarer med merkevaren din, men også personligheten din. Tenk på dette som om du var den som leste nyhetsbrevet. Hva ønsker du å se? Hvordan vil du at det skal føles? Hvordan ville du følt om noen snakket til deg på denne måten?

Det er viktig at nyhetsbrevet ditt stemmer overens med hvem du er og hvordan stemmen din er som person eller bedrift. Hvis folk forventer en spesiell slags tone og innhold fra deg, men de får noe helt annet i innboksen sin, vil de oftere, enn ikke, avslutte abonnementet.

Nyhetsbrevet ditt bør ha et spesifikt mål – enten det er å dele bransjenyheter, gi nyttige tips og informasjon til leserne eller promotere kommende arrangementer – og tonen bør være i samsvar med det målet.

3.Må ha skrevet innhold – men ikke for mye

Mens nyhetsbrev er en fin måte å dele informasjon på, kan det bli overveldende hvis de inneholder for mye skriftlig innhold. Skriv i korte avsnitt og bruk punkttegn, fet skrift og kursiv for å bryte opp teksten.

Dette gjør det lettere for leserne å skanne nyhetsbrevet raskt. Ta også med lenker når du vil at folk skal vite mer om et bestemt emne eller tilbud. Å skrive konsist bidrar til å gjøre nyhetsbrevet lett å lese.

4. Nyhetsbrev med videoer har høyere åpningsrater.

Videoer er en av de beste måtene å få folk til å engasjere seg i nyhetsbrevet ditt på. Faktisk har nyhetsbrev som inneholder videoer en høyere åpningsrate og klikkfrekvens enn andre typer nyhetsbrev. Dette er fordi video er engasjerende og lettere å dele enn tekst.

Bruk av video i nyhetsbrevet ditt vil hjelpe deg å nå ut til flere mennesker og lede dem til nettstedet ditt.

5. Åpningsraten er lavere under høytider

Åpningsraten på nyhetsbrev er lavere i høytidene. Høytiden er en travel tid for alle, og da gjerne på grunn av shopping, reise og familieforpliktelser. Dette betyr at mottakerne dine er uvanlig opptatte på disse tidene av året.

For å unngå å konkurrere med høytidens mas bør du planlegge å sende e-post til andre tider på året. Vår og høst (mars til juni, september til november) har høyere åpningsrater enn sommer eller juletider, når abonnenter kan være på ferie eller opptatt med ferieaktiviteter. I disse tider er det bedre å holde seg til viktige kunngjøringer i stedet for å prøve å få noens oppmerksomhet.

6. Folk åpner nyhetsbrev oftere i helgene

Folk har som oftest mer fritid i helgene enn i uken, og dette er gitt for de fleste.

Hvor mye av den ledige tiden går med til å sjekke e-post, spesielt hvis du har en selvpålagt regel om ikke å sjekke den etter et visst klokkeslett på hverdager? Kanskje din morgenrutine i hverdagen innebærer å bla gjennom e-post før du drar til kontoret, mens morgenrutinen i helger og ferier sannsynligvis ikke involverer å sjekke e-poster i det hele tatt.

Når det ikke er nødvendig å være noe annet sted er det mer sannsynlig at vi bruker litt tid på å bla gjennom innboksen vår, spesielt når vi er i den limbotilstanden mellom å våkne og vite nøyaktig hva vi vil gjøre med dagen vår.

Fredag ​​kan være den beste dagen av alle! Mange som jobber heltid med 8–16 jobber er spesielt ivrige på at helgen deres skal begynne fredag ​​ettermiddag. Hvis de er i stand til å reise tidlig eller føler at de allerede har gjort nok for dagen kan de kanskje unne seg selv å bruke litt ekstra tid på å lese e-poster og nyhetsbrev fra venner og familiemedlemmer.

7. Når på døgnet skal du sende nyhetsbrev?

Det strides blant de lærde om når man bør sende ut et nyhetsbrev, men faktum er at mange bruker tiden om morgenen til å sjekke eposten sin, og i så måte kan det derfor være en idé å sende ut kanskje kl. 06.00.

Når man bør sende ut vil også kunne variere ut i fra målgruppen din. Har du f.eks. mest advokater på listen din vil alt mellom kl. 08.00 til 16.00 fungere fint. Her kan man også føle seg frem, og når man bruker programvare til å sende ut eposter vil man kunne kartlegge hvilke tidspunkt hvor man får best respons.

8. Gi et hint i emnefeltet og i starten av teksten!

Ta med litt tekst i emnefeltet som forteller folk hva de får, samt at du sier noen ord helt i starten av selve eposten. Dette er et flott sted å inkludere enhver form for forhåndsvisning eller introduksjon til hva du deler i nyhetsbrevet og hvorfor folk kanskje vil lese det.

Enten det er en rask oppsummering, morsomme fakta eller en introduksjon til deg selv, vil denne teksten forhåpentligvis tvinge / lokke dem til å fortsette å lese.

Du bør altså inkludere litt tekst som gir folk en grunn til å åpne nyhetsbrevet ditt i tillegg til bare emnelinjer.

9. Inkluder bilder / grafikk

Det er en god idé å inkludere bilder eller grafikk i nyhetsbrevet, men de bør være relevante for innholdet.

Når du først setter deg ned for å lage et nyhetsbrev, er det lurt å tenke på formålet og målgruppen til nyhetsbrevet. Grafikken din skal være direkte relatert til innholdet i nyhetsbrevet ditt.

Du bør alltid bruke grafikk som hjelper deg med å formidle budskapet ditt. Du bør også vurdere å bruke grafikk som er enkel og lett å forstå.

10. Inkluder relevante lenker

Det er viktig å inkludere relevante lenker når du snakker om noe du vil at leserne skal se eller lese.

Som regel er det viktig at koblingene du tar med i nyhetsbrevet er relevante for innholdet du diskuterer. Hvis du snakker om noe bør du sørge for at det er et sted for leserne å utforske det emnet videre hvis de vil. På denne måten kan leserne alltid få mer informasjon hvis noe vekker interessen deres.

Husk å inkludere lenker selv når du ikke ber leserne om å gjøre noe – det være seg å besøke et nettsted eller registrere seg for noe – slik at de kan lære mer hvis de velger det. La oss si at bedriften din er vertskap for et arrangement og vil at folk skal komme, men alle som registrerer seg kommer til å motta den samme grunnleggende informasjonen i bekreftelses-e-posten, uavhengig av om de registrerer seg på nettet eller ikke.

Du bør fortsatt gi folk som er interessert i å lære mer om denne begivenheten (eller andre relaterte emner) muligheten til å gjøre det ved å inkludere relevante lenker. For eksempel: «Les mer om arrangementet her!»

11. Ha kontaktinfo lett tilgjengelig

Sørg for at det er en enkel måte for leserne å finne ut hvordan de kan komme i kontakt med deg i tilfelle de ønsker å svare.

Når du formulerer nyhetsbrevet ditt, bør du altså inkludere en måte for leserne å kontakte deg i tilfelle de har spørsmål eller tilbakemeldinger. Dette kan ha form av en e-postadresse med svar på alle, en kommentarseksjon på nettstedet ditt eller en kontaktside.

Det er viktig at metoden du velger gjør at leserne enkelt kan komme i kontakt med deg. Hvis de har problemer med å sende svaret gjennom den valgte metoden, kan de bli motløse og bestemme seg for ikke å følge opp i det hele tatt.

Inkluder én eller flere måter leserne kan kontakte deg på som en del av nyhetsbrevets design. Sørg for at disse er godt synlige og enkle å bruke for leserne.

12. Hva skal de få ut av nyhetsbrevet ditt?

Du må bestemme deg for hva du håper folk vil få ut av nyhetsbrevet ditt og hva det er du prøver å dele med verden som et resultat av å skrive det.

De to viktigste tingene du kan gjøre med nyhetsbrevet ditt er å gi folk en grunn til å fortsette å lese det, og å oppmuntre dem til å dele det. Dette handler om å bygge en relasjon med leserne dine, både ved å holde dem interessert i det du gjør, og ved å bygge tillit til merkevaren din. Dette er hovedmålene for ethvert nyhetsbrev.

Det er også nyttig å tenke på hvilke inntrykk du vil at leserne skal danne seg om merkevaren din som et resultat av å lese nyhetsbrevet ditt. Leter du etter folk som vil elske deg og bli kunder for livet? Eller er det noe mer spesifikt du prøver å oppnå?

Lykke til!