Hvordan lage en app – 12 trinn

Hvordan lage en app – 12 trinn

Akkurat som så mange før deg har du kanskje en fantastisk idé til en app som ligger og lurer i hjernebarken, men så har du ingen anelse om hvordan du skal få den, og all dens potensielle innteksmuligheter, virkeliggjort. Noen vil anbefale deg å ansette en utvikler og investere en formue i din idé, mens andre vil si at risikoen er for stor.

Det finnes massevis av app-byggingsprogrammer som kan hjelpe deg med å gjøre din visjon til virkelighet, men den enkle sannheten er at du med litt planlegging og metodisk arbeid kan gjøre prosessen nokså enkel.

I denne artikkelen får du en tredelt guide som vil lose deg gjennom trinnene som kan la deg profitere på den gode idéen din!

La oss starte med det helt grunnleggende for hvordan du kan lage en app gratis!

Trinn 1: Lag et mål

Ta et skritt vekk fra alt som har med teknologi å gjøre, finn frem en blyant og et papir og definier hva det er du vil oppnå. Det første man starter med når man skal utvikle en app er penn og papir, og ikke komplisert koding og design.

Svar på følgende spørsmål:
* Nøyaktig hva er det du ønsker at din app skal gjøre?
* Hvordan skal du få den til å tiltrekke seg brukere?
* Hvilket problem vil den løse?
* Hvordan vil den forenkle livet til mennesker?
* Hvordan skal du markedsføre appen din?

Lage en app mål

Det er viktig at du aller først i prosessen definerer dine mål om hva appen skal gjøre.

Trinn 2: Tegn dine planer

Nei! Du skal fortsatt ikke skru på datamaskinen din. Du skal fortsette med penn og papir, de svarene du fikk i trinn 1 og lage en skisse for hvordan appen skal se ut. Her skal du omskape dine klare nedskrevne ideer til en visuell representasjon av dine tanker. Bestem deg for om du skal gi bort appen og bruke annonser for å tjene penger, eller om du skal tilby den som en betalt nedlasting.

Trinn 3: Undersøkelser, undersøkelser og atter undersøkelser

Det er på tide å slå på datamaskinen – men du skal fortsatt ikke med design av appen. Det forberedende arbeidet er langt i fra ferdig. Du må rett og slett grave dypt og du må undersøke hvilken konkurranse appen din har. Ja, du tror kanskje ideen din er unik, men sannheten er at oddsen ikke er i din favør og sjansen er stor for at noen allerede har testet ideen din.

Du kan se på dette faktumet på to forskjellige måter: Luften kan gå ut av deg og du kan gi opp, eller du kan undersøke konkurrenten din og gjøre din app enda bedre. Vi foretrekker naturligvis sistnevnte. Les tilbakemeldingene som konkurrenten har fått. Hva liker/misliker de med appen? Bruk informasjonen du finner til din fordel. Gå tilbake til penn og papir fra trinn én og to og modifiser/tilpass dine ideer tilsvarende.

Etter å ha lest og modifisert må undersøkelsene dine bytte fokus for en stund. Det er på tide å bruke kraften som internett faktisk tilbyr. Er appen din gjennomførbar? Nå skal du undersøke opphavsrett og mulige tekniske begrensninger. Dette trinnet er viktig ettersom det vil spare deg for penger i det lange løp. Du kan ikke bevege deg fremover og bruke tid på en idé som ikke vil fungere. Finn ut mulige svikter og lag en vei rundt dem.

Deretter skifter du undersøkelses-fokuset ditt til salg og markedsføring. Gå tilbake til skissene dine og se på hvordan du har tenkt å tjene penger på appen. Skal du fortsatt holde deg til den originale planen eller skal du endre den? Hva er nisjen din? Skal du rette deg mot tenåringer, foreldre, barn, lærere, reisende, spillere? Bestem deg for målgruppen umiddelbart, og du vil oppdage at dette vil hjelpe deg med å begrense design-planene.

Etter at du har brukt dine forutseende evner er det på tide å starte med moroa. Sjekk ut designideer. Hvis du ikke kan dette er det greit å få noen som har kunnskap om dette til å gjøre det. På 99designs.no kan du finne freelancere som kan gjøre denne jobben til en overkommelig pris. Sjekk ut denne siden og se om du finner noe som du liker. Husk på hvem som er målgruppen din når du undersøker design. Et design som er visuelt tiltrekkende er meget viktig for sluttproduktet.

Trinn 4: Wireframe/utkast

I den teknologiske verdenen er en wireframe et ord som ofte brukes, og man kan forenklet sett si at dette er en skisse av hvordan appen blir seende ut. Her bruker du skissene fra starten av prosessen samt designet til å gi din gode idé litt mer tydelighet og funksjonalitet. Dette vil være fundamentet for utviklingen av din app, så det er utvilsomt et meget viktig steg. Det finnes massevis av nettsider hvor du kan få hjelp til å gi digitalt liv til dine skisser, med funksjonalitet som muligheten til å klikke på lenker og legge til ikoner. Trikset her er å finne en som du liker og som er lett å bruke. Sjekk for eksempel denne.

Utvikle app wireframe skisse

Skissene av appen din danner grunnlaget for wireframe! Gjør jobben grundig og ikke slurv!

Trinn 5: Definer appens backend

Vi snakket nettopp om wireframe/utkast, og du er derfor nå kommet til punktet i utviklingen av appen hvor du har et bildemateriale/storyboard for hvordan du vil at den skal fungere. Nå er det på tide å bruke dette bildematerialet til å undersøke funksjonaliteten.

Ved å bruke din wireframe må du avgrense dine servere, APIs og datadiagrammer.

Bare for å ha det sagt: med backend mener man den delen av programvaren som er nærmest databasen hvor man lagrer dataene. Det er her kalkuleringene pågår og brukeren har ikke nødvendigvis noe forhold til dette. Frontend er det brukeren av appen forholder seg til, og man må ha en frontend for å kommunisere og interagere med backend. Hvis man trykker på en ‘lagre’-knapp på skjermen (frontend) vil dette starte en prosess hvor det lagres i databasen i backend.

Videre: det finnes noen suverene gjør-det-selv app-byggere som kan gi det verktøyene som gjør denne prosessen lett. Noen av disse gjør det til og med for deg. Hvis det er uklart hva disse tekniske begrepene innebærer kan det være like greit å bruke noen som tilbyr hosting med mer.

Uansett hvilken metode du bruker til å utvikle din app er det viktig at klare diagrammer skapes ettersom disse vil vise veien for alle som jobber på prosjektet ditt. Hvis du kommer ut for tekniske vanskeligheter burde du revidere ditt wireframe slik at dette reflekterer eventuelle forandringer.

Les mer om backend-utvikling her.

Trinn 6: Sjekk modellen

Nå er det på tide å kalle inn troppene. Vis demoen din til dine venner, familie og alle andre som er villige til å gi deg konstruktiv kritikk. Ikke bruk tiden på de som sier ‘jo, den var fin’, men finn de som er mer kynisk og kritiske. Brutal ærlighet er viktig i denne fasen.

Ikke vær redd for å kikke over skulderen deres når de tester ut din demo, og se hvordan de navigerer på skjermen. Hvis du trenger å revidere noe på layouten eller navigerinen gjør du det. Ha brukerne i bakhodet hele tiden og prøv å følg med på hvordan de tenker – ikke hvordan du selv tenker.

Sluttmålet ditt med dette trinner et å ferdigstille appens struktur og fundament. Du må få appens hjerne til å fungere før du begynner å legge til design – rett og slett for å unngå frustrasjon i resten av prosessen.

Trinn 7: Begynn med byggingen

Når du har fundamentet på plass kan du begynne å legge puslespillbrikkene på plass og starte byggingen av appen. Aller først vil utvikleren din sette opp servere, databaser og APIs. Hvis du bruker en gjør-det-selv app-bygger av god kvalitet, vil dette gjøres for deg. Ikke glem å reflekter over tilbakemeldingene du fikk fra testerne dine. Modifiser appens funksjonalitet slik at den reflekterer alle de endringene du har gjort basert på den første fasen av testingen.

På dette punktet er det på tide å gjøre seg klar for butikkene. Lag kontoer på Google Play og Apple slik at du kan få appen din ut på markedet. Denne prosessen kan ta noen dager, og det er derfor greit å ikke utsette dette trinnet.

Du kan sjekke ut denne nettsiden som går på app-bygging.

Trinn 8: Design utseendet

Det er nå på tide å ansette designere til å skape ditt brukergrensesnitt. Dette er en meget viktig del av din app ettersom folk tiltrekkes av hvordan ting ser ut og hvor enkle de er å navigere i. I løpet av designprosessen må du huske på tilbakemeldingene du fikk fra testerne, og du må huske på gjøre designet og navigasjonen slik at den reflekterer disse.

Hvordan designe din app? Hvis du bruker en grafisk designer til dette må du få tak i ‘skins’ som har høy oppløsning, eller visuelt tiltrekkense ‘screens’ som er basert på din wireframe.

Hvis du bruker en WYSIWYG-editor må du velge mal og layout for dette selv. Vi sier det igjen: husk på tilbakemeldingene du fikk når du skal utvikle utseendet på appen. Du lager den for brukerne – ikke for deg selv!

Sjekk denne tjenesten.

App utvikling design

Det er viktig at appen din har et godt design som er tiltalende og enkelt å bruke. Husk på hvem som er målgruppen!

Trinn 9: Test appen – igjen!

En andre testrunde er viktig! Nå har du både en funksjonell app og et brukergrensesnitt å teste. Alle skjermene på din app bør funke skikkelig nå, og appen bør også være visuelt tiltrekkende.

Du bør kjøre mange tester på appen i sin kompletterte form for å forsikre deg om at både utseende og følelsen svarer til dine forventninger. Det finnes nettstedet hvor du kan kjøre slike tester og blant annet kan du gjøre dette på Protio.io.

På Protio.io kan du legge til klikkbare lenker for å navigere i appen. Dette vil hjelpe deg med å utforske de siste lagene, interaksjonene og appens design. Du kan bruke informasjonen du får fra denne testfasen til å bevege deg videre fremover.

Det kan hende at du vil ende opp med å klø deg i hodet og spørre deg følgende: ‘gjorde jeg ikke dette i punktet om wireframe/utkast? Svaret på dette er ‘tja, på en måte’. Selv om dette kan ligne noe, så er allikevel dette betydelig mer detaljert. Wirefram er mer en skjelett av appen din, og på dette punktet dreier det seg om at appen skal være både estetisk tilfredsstillende og funksjonabel.

Trinn 10: Modifiser og tilpass

Nå som du har hatt prototypen til testing har du funnet ut at det fortsatt er noen små endringer som må gjøres. Du har sett appen i sin fulle funksjon og du må innkalle troppene tilbake og be dem gjøre det samme.

Spør de samme menneskene som sjekket ut appen i utviklingsfasen og la dem prøve den i testfasen også. Igjen: vær åpen for konstruktiv kritikk og bruk tilbakemeldingene på en god måte. Til sist ber du utvikleren og designeren å gjøre de endringene som du føler vil være verdifulle og nyttige for din app.

Trinn 11: Beta-testing

Du har nå sett på din app fra flere forskjellige vinkler og du har nå en app som fungerer godt, ser bra ut og som løser et problem. Nå må du undersøke hvordan appen fungerer i et ekte miljø.

Android gjør denne prosessen enkel, mens iOS liker å holde tingene i et kontrollert miljø. Det er fordeler og ulemper med begge tilnærminger, men til syvende og sist må du hoppe over det siste hinderet. Du kan rett og slett laste opp din app-fil til enhver Android-enhet for å teste den i et ekte miljø. Herifra og ut kan du overvåke appens fremgang på din enhet.

iOS krever at du bruker en plattform som heter TestFlight for å betateste appen din. Apple er nokså nøye med sine retningslinjer og instruksjoner når det kommer til betatesting på deres plattform. En flott funksjon med dette er at du kan invitere testere til å vurdere din app før den legges ut. Dette er atter en vinkel som du kan bruke til å se nærmere på din app.

Trinn 12: Lanser appen din!

Du har kommet til mållinjen! Den i utgangspunktet skarve ideen din har blitt en realitet, og det siste trinnet er å dele den med verden. Forhåpentligvis har du løst et stort problem eller dekket et behov som mange har. Hvis har kanskje appen noen funksjoner som kan forenkle eller bringe litt glede til noens liv. Uansett: du har oppnådd noe stort, og nå er det på tide å distribuere den!

Som sagt: Android og iOS er veldig forskjellige når det kommer til markedsføring av apper. Android er litt mindre strenge enn Apple, og igjen kan vi si at det er både fordeler og ulemper med begge tilnærminger. Som en app-entreprenør må du uansett lære deg reglene for begge.

Du kan enkelt og greit bare legge til appen din i Android-butikken, og den vil ikke bli vurdert med én gang. Du vil rett og slett begynne å selge appen din i Google Play-butikken. På iOS vil appen din bli vurdert før den legges ut for salg/nedlasting. Det er finnes ingen bestemt tidshorisont for hvor lang tid det vil ta før den er klar for salg, men du kan kanskje regne med en ukes tid med venting.

App stpre utvikling app

Når du er i mål med utviklingen av din app er det ingenting som er så herlig som å se den ligge tilgjengelig i App Store og i Google Play!