Hvordan bli stor på Snapchat – få flere følgere nå!

Hvordan bli stor på Snapchat

Lurer du på hvordan du kan bli stor på Snapchat og få flere følgere? Det er du absolutt ikke alene om og i denne artikkelen skal vi gi deg en hel haug med tips for hvordan du kan øke følgermassen din!

Å få følgere/venner på Snapchat kan for mange oppleves som vanskelig, men det er ikke vanskelig å finne folk – husk på at det er gjennomsnittlig godt over 186 millioner mennesker som bruker Snapcat hver eneste dag!

Snapchat har ikke funksjoner som foreslåtte brukere eller oppdag-nye-venner funksjoner som man finner på sider som Instagram og Twitter, og derfor må Snapchat-venner finne hverandre på andre måter.

Snapchat flere følgere
Mange ønsker å bli stor på Snapchat, og vi viser deg hvordan! Foto: PxHere.com

Dette betyr kort og godt at du ikke helt og holdent kan kopiere taktikkene du brukte for å få flere følgere på Instagram og Twitter (klikk på lenkene for å lese om hvordan du vokser på de respektive sosiale mediene), men noe kan du allikevel bruke. Med litt Insta-inspirasjon og noen gode gamle triks, samt at man mestrer spesialfunksjonene i Snapchat, er det mye man kan gjøre for å øke antallet følgere på Snapchat!

Videre får du hele 12 forskjellige taktikker som vil sørge for at du får flere Snapchat-følgere raskere enn hva du skulle tro!

1. Ha en tydelig Snapchat-strategi

Dine forsøk på å få flere følgere på Snapchat kan være fåfengt med mindre de er støttet opp av en ordentlig strategi for sosiale medier. Ja, vi vet, det høres veldig offisielt ut, men du har lyst til å vokse, ikke sant?

Din markedsstrategi for Snapchat burde inneholde følgende:

* Markedsmål: å finne ut av hvordan du skal få flere Snapchat-følgere vil være en av dine markedsmål. Kanskje har du også andre mål, slik som nettkonverteringer, salg eller videovisninger? En god strategi vil omfatte alle slike mål og komme opp med enkle løsninger.

* Målgruppe: Det er viktig å være klar over hvem som kan være dine mulige venner og hva de er interessert i.

* Kontoens historie/fortelling: Hva er det du ønsker å fortelle og dele med dine følgere? Enhver kampanje/fortelling bør ha et klart konsept eller fortelling som ligger bunn som dine følgere kan følge med på.

Kontoens utseende: Som sagt er det viktig å ha en overordnet plan om man ønsker å vokse på Snapchat, og dette gjelder selvsagt også kontoens utseende rent estetisk. Velg passende temaer, bilder, skrifttyper og farger for å komplementere kontoens fortelling.

2. Gjør Snapchat-kontoen lettere å finne

Ettersom det kan være nokså vanskelig å bli oppdaget i Snapchat-appen er det viktig å dele ditt nærvær på Snapchat på andre steder.

Du kan fremme din tilstedeværelse i Snapchat med ikonene som linker tilbake til snapchat.com/add/dittbrukernavn. Du kan også være enda mer direkte ved å bruke din unike skannbare Snapcode. Din snapkode finner du ved å klikke på din egen bruker øverst til venstre. Du kommer da til den velkjente gule firkanten som inneholder profilbildet ditt. Det gule feltet inneholder masse svarte prikker og det er disse som utgjør din Snapcode. Under denne kan du også dele ditt brukernavn eller Snapcode på andre sosiale medier, e-post etc.

Snapchat del plattformer
Sørg for å dele Snapchat-kontoen din på så mange steder som mulig! Illustrasjon: PxHere.com

Du kan promotere ditt nærvær på Snapchat på følgende plattformer:

* Nettside. Typisk nok bruker man Snapchat-ikoner med link til profil i tittelen på nettsiden, sidemenyen eller i bunnen av nettsiden. Hvis du har en egen nettside er dette gode steder å plassere Snapchat-logoen på, eller på en kontaktside hvis du har det.

* I slutten av blogginnlegget: Hvis du har en blogg, så er sjansene store for at de som leser dine innlegg også vil være interessert i ditt innhold på Snapchat. Bruk en god CTA (call to action) som for eksempel: ‘Følg meg på Snapchat for å få vite mer…’ eller lignende.

* Signatur i e-post: Det er nokså standard å dele linker til dine sosiale mediaprofiler i signaturen på e-posten din. Slike signaturer kan du gjøre som standard slik at du sliker å skrive dem hver gang. Forsikre deg at Snapchat er én av disse sosiale profilene som du deler – og helst plasser den først i rekken!

* Nyhetsbrev: Hvis du driver en nettside som har et nyhetsbrev så burde det definitivt inneholde en lenke til din Snapchat-profil. Annonser din tilstedeværelse på Snapchat! En litt mer beskjeden tilnærming kan være å også her legge til et ikon eller en Snapcode i toppen eller bunnen av nyhetsbrevet.

* Visittkort: Dette kan kanskje virke noe gammeldags, men hvis du har et visittkort kan dette være noe som er verdt å vurdere.

* Andre sosiale medier: Plasser din Snap-link eller Snapcode på andre sosiale medier som du måtte benytte deg av!

Det gjelder rett og slett å være kreativ og tenke at Snapcodes kan plasseres stort sett over alt!

3. Promoter din Snapchat-profil på andre sosiale medier

Det er gode sjanser for at dine følgere på andre sosiale medier vil følge med deg til Snapchat også. Hvis du har kontoer på Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, YouTube eller noen andre steder er det definitivt smart å presentere din Snapchat-profil på her.

For å få tak i nye følgere kan du også vurdere å lage en Facebook-annonse som kan skaffe deg ny trafikk til Snapchat-profilen din.

4. Fortell gode historier!

Gode historier og godt innhold suser avgårde med lysets hastighet! Forsikre deg om at dine stories er så tiltalende og overbevisende slik at de ender opp i ‘For deg’-delen på Snapchat eller at de blir delt av dine følgere.

god story snapchat
Tenk nøye gjennom hvordan du presenterer din story på Snapchat, slik at det ikke blir kjedelig. Foto: PxHere.com

Vurder følgende formater og ideer når du skal lage din neste story:

* Overskrift: Denne sier seg selv – fang oppmerksomheten med en god overskrift.
* Fortellingen: Storyen din bør gi leseren det som overskriften har lovet.
* Hold det kort: Oppmerksomhetstiden er kort, spesielt på Snapchat.
* Geofilter: Geotags bør brukes med forsiktighet, men kan anvendes i områder hvor det er mye trafikk.
* Musikk: Legg til musikk eller lyder for å bygge opp praten din og for å vekke interesse.
* Videoer med tekst: Gjør storyene dine tilgjengelig for alle brukere – inkludert de som ser med lyden av.
* Språk: Hold deg oppdatert med slang og fraser som dine følgere bruker, slik at du kan snakke deres språk så godt som mulig.
* Quiz eller avstemming: Apper som Breeze og PollsGo kan brukes til å engasjere leserne dine i quizzer og avstemminger.

5. Del innhold med kvalitet

Det kan godt være at du har en super story, men hvis kvaliteten er dårlig er det meget mulig at dine følgere mister interessen.

Hvis fotografering, filming eller grafisk design ikke er din styrke er dette noe du må øve deg på (med mindre du vil bruke profesjonell hjelp). Husk også at du kan finne gratis bilder på nettsteder som f.eks. PxHere.com.

Under finner du noen viktige spesifikasjoner for Snapchat:

* Filstørrelse: Maksimal størrelse på bilder er 5MB og 32MB for video.

* Filformat: For bilder .jpg eller .png og for video .mp4, .mov og H.264 (kodet)

* Full skjermstørrelse: 1080 x 1920 px eller størrelsesforhold 9:16

6. Bruk mindre kjente funksjoner for å få innholdet til å skinne

Å ha et par triks opp i ermet vil definitivt kunne skaffe deg nye Snapchat-venner.

snapchat filter linser
Bruk av filtre og linser i Snapchat er populært!

* Bruk opptil tre filtre på en enkelt Snap.
* Bruk bokstaver for å ramme inn eller pimpe opp dine Snaps.
* Forandre fargene på ord og bokstaver.
* Fest en emoji på et bevegelig objekt.
* Bytt mellom kamera foran og kamera bak mens du filmer.
* Legg filmmusikk til Snapen din.
* Finn ut om en annen Snapchat-bruker følger deg tilbake.
* Legg linker til Snaps
+++

7. Lag egne linser og filtre

Linser og filtre er en morsom måte å presentere seg selv (eller et selskap) på i appen. Jo bedre de er, jo mer sannsynlig er det at dine følgere vil bruke og dele dem med sine Snapchat-venner.

8. Arranger konkurranser

Konkurranser er en suveren måte å få flere Snapchat-følgere på. Følg-for-å-bli-med konkurranser kan ha en skikkelig suveren effekt, og spesielt hvis man har de riktige gevinstene. Følger man opp med kvalitetsinnhold er man sikret at de nye følgerne fortsatt vil være med.

Husk på at du ikke trenger å operere med noe stort budsjett. Et gratisprodukt som f.eks. en t-skjorte eller noe slikt kan være mer enn nok. Kanskje har du en sponsor på gang som du kan bomme premier av?

9. Kjør Snapchat-takeover!

En takeover kan være skikkelig spennende og øke besøkene betydelig, men i mange tilfeller er dette kanskje best hvis man allerede har et navn på Snapchat eller promoterer bedriften.

Snapchat trender
Snapchat publiserer med jevne mellomrom de forskjellige trendene som råder rundt om i verden! Illustrasjon: Snapchat

En takeover er rett og slett at man lar noen andre overta Snapchat-kontoen din for en dag eller noe slikt. Poenget med dette er at du skal prøve å skaffe et nytt og likesinnet publikum til din konto.

Takeovers kan gå begge veier, og det betyr at du kan ha en gjest på din kanal eller at du er gjest på en annen kanal. I begge scenarioene er det bedre jo større partnerens publikum er. Husk også på at partneren må passe ditt publikum. En annen bruker kan ha en mengde følgere men passer han/hun for deg?

Hvis du skal kjøre en takeover må du huske å promotere den overalt hvor du kan.

10. Publiser jevnlig og til riktig tidspunkt

Konkurranser, takeovers og annet vil bare virke som stunt hvis du ikke publiserer ofte nok til å holde følgerne dine engasjert og interessert, og følgelig tiltrekke deg nye.

Snapchattere bruker appen gjennomsnittlig i omtrent 30 minutter daglig, og de sjekker den mer enn 20 ganger om dagen. Finn ut når flest følgere er innom sidene dine, og lag innhold som sørger for å lokke dem tilbake.

11. Bruk emner som trender

Hver måned publiserer Snapchat trender på sin blogg. Hvert av disse innleggene viser populære emner over hele verden, underholdning som trender, populære emojier, populære kjendiser og de mest brukte slanguttrykkene.

12. Bruk Snapchat Insights

Analyseverktøyet til Snapchat vil hjelpe deg med å finne ut i hvor stor grad du lykkes med å nå dine mål. Her kan du lære mer om ditt publikum, hvor lenge storyene dine spiles, hvor langt ut innholdet ditt rekker og mange andre ting. Ut av dette kan du lese hvordan du skal gå videre og evaluere innholdet ditt.

Naturligvis må du også holde et øye med antallet følgere. Husk også på å lese av hvor mange følgere du har og hvor mange som kommer inn rett i forkant av lanseringen av en evt. kampanje eller en ny strategi.

Sjekk hvordan du kan lage ditt eget geofilter i Snapchat!

Kilde: Hootsuite.com