Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering i Google Analytics

Noen gang blitt spurt spørsmålet «hva er søkemotoroptimalisering?». Denne artikkelen er laget for å svare på dette spørsmålet og se på de viktigste tingene du må være klar over hvis du tenker på å ta på deg søkemotoroptimalisering som en måte å markedsføre nettstedet ditt – eller andres – på.

Vi ser nærmere på denne kunstformen her på xMag.no!

1. Så: hva er søkemotoroptimalisering – eller SEO?

Begrepet ‘SEO’ står for søkemotoroptimalisering (search engine optimization), som er prosessen med å øke en nettsides søkerangeringer for igjen å øke synligheten på nettet – i søkemotoren. Et eksempel på en søkemotor er Google.com.

SEO handler med andre ord om å forbedre et nettsteds rangeringer i den organiske (ikke-betalte) delen av søkeresultatene.

Takket være Googles stadig utviklende algoritme, er SEO-eksperter tvunget til å holde seg oppdaterte på gjeldende trender for å holde tritt med søkerangeringsfaktorene. Dette betyr at en effektiv SEO-strategi også må være flytende og tilpasningsdyktig.

2. Hvordan søkemotorer fungerer – gjennomgang, indeksering og rangering
For å forstå hvordan SEO fungerer, må du forstå hvordan Google fungerer – i den grad det er noen som gjør det! Google finner og katalogiserer nettinnhold i en enorm database. Den analyserer innholdskvaliteten, ved hjelp av en rekke signaler, for å finne ut hvilke nettsider som er relevante for hvilke søk. Når folk skriver inn en setning i søkefeltet, viser Google dem de mest relevante resultatene – i følge Google selv. Å bruke SEO hjelper deg med å forbedre hvordan Google ser innholdet ditt, slik at det vises for de riktige søkene.

Det er tre kjernekomponenter for hvordan Google fungerer: gjennomsøking (crawling), indeksering og rangering. I dette innlegget vil vi forklare hva disse begrepene betyr og hva de har med SEO å gjøre.

Gjennomgang / crawling

Crawling er en prosess der automatiske programmer, kalt crawlere eller edderkopper, surfer gjennom nettet og besøker og leser nettsider. De leser sidens HTML-kode og oppdager lenker til andre sider som de kan besøke neste gang. Målet med crawling er å finne nytt og oppdatert innhold på nettet.

I SEO betyr gjennomgangen altså at søkemotorroboter går gjennom nettstedet ditt etter nytt eller oppdatert innhold. Hvis nettstedet ditt nylig har blitt publisert eller oppdatert, vil du at søkemotorer skal gjennomsøke det oftere, slik at det nyeste innholdet ditt kan indekseres. Det kan for eksempel hende du vil at Google skal gjennomsøke nettstedet ditt hver dag hvis det alltid gjøres endringer og oppdateringer. Dette kan du f.eks. gjøre i Google Search Console.

Indeksering

Indeksering er handlingen med å samle all informasjon på et nettsted slik at det kan bli funnet av søkemotorer. Indeksering er faktisk en rekke trinn, inkludert:

* Identifisere hvert søkeord på siden.
* Bestemme relevansen til en side for hvert søkeord.
* Matche en forespørsel til relevante dokumenter.

Rangering

Det er tre hovedkategorier av rangeringsfaktorer for SEO:

Relevans – hvor relevant er nettstedet ditt for søket. Jo mer relevant, jo større er sjansen for å rangere godt. For eksempel, hvis du er en fotograf og vil rangere for begrepet «fotografi», vil det være veldig vanskelig å rangere med mindre du har mye autoritet eller fryktelig mye penger å legge i SEO-arbeidet! Da er det bedre å fokusere på søkeord med lang ‘hale’ (søkeord som er lengre enn to ord) som «eiendomsfotografering i Valdres». Dette er mye mer målrettet og mindre konkurransedyktig. og da betydelig lettere å rangere for.

Autoritet – hvor pålitelig innholdet på nettstedet ditt er. Jo mer pålitelig, jo større er sjansen for å rangere godt. For eksempel, hvis du er en fotograf, men nettstedet ditt ser ut som det ble laget i 1999, vil ikke besøkende stole på deg og Google vil heller ikke gjøre det. Du kan øke autoriteten ved å bygge linker fra andre nettsteder som besøkende stoler på (Google stoler også på disse nettstedene). En annen måte er å ha sosiale medie-kontoer med mange følgere fordi dette øker autoriteten også (Google stoler på nettsteder som folk følger).

Brukeropplevelse – hvor enkelt bruker kan navigere og konsumere innholdet ditt. Jo enklere det er, jo større sjanse for at de vil besøke nettstedet ditt igjen og fortelle andre om det, noe som øker rangeringssjansene. For eksempel, hvis det tar 10 klikk for å finne det brukerne lette etter, vil de sannsynligvis forlate og gå tilbake til Googles søkeresultater.

Samlet sett er det Google algoritmer som gjør en sammenstilling av hele nettsidens ‘helse’ for å bestemme hvordan rangeringen ender opp.

3. Søkeord – kartlegging

Det første trinnet i søkemotoroptimalisering er kartlegging av søkeord.

Du vil ikke målrette mot et hvilket som helst søkeord – du vil finne de som vil gi størst verdi for virksomheten din (det er søkeordene som folk bruker når de er klare til å kjøpe, handle eller vil ha mer informasjon).

For å være sikker på at du målretter mot de riktige søkeordene, er det en god idé å gjøre noen konkurrentundersøkelser. Her kan du bruke verktøy som Google eller et mer spesialisert verktøy som SemRush – som er et verktøy vi virkelig anbefaler!

Google Keyword Planner er også et flott verktøy for å undersøke hvilke søkeord du skal gå for, og du kan bruke den til å se hvor mange som søker etter et ord eller en setning, og hvilke andre setninger og ord som er relatert til det.

For å forstå hvordan SEO fungerer, må du også forstå hvordan Google fungerer. Google finner og katalogiserer nettinnhold i en enorm database. Den analyserer innholdskvaliteten, ved hjelp av en rekke signaler, for å finne ut hvilke nettsider som er relevante for hvilke søk. Når folk skriver inn en setning, viser Google dem de mest relevante resultatene. Å bruke SEO hjelper deg med å forbedre hvordan Google ser innholdet ditt, slik at det vises for de riktige søkene.

4. On-site optimalisering

Du trenger ikke å være ekspert på algoritmer og kode for å gjøre ditt beste med optimalisering på nettsiden din. On-site / on-page optimalisering om innholdet og hvordan du kan gjøre dette så godt som mulig.

For å optimalisere effektivt, må du vite hva folk søker etter og hvordan de forholder seg til det du skriver om. La oss si at nettstedet du skal bedrive SEO mot handler om en takstmann i en spesiell by, og du vil skrive et forside som driver trafikk fra søkemotorer. Hvilke søkeord ville du brukt? ‘takstmann sandnes’ kan for eksempel være et godt søkeord som ligger nokså nært et salg!

Men: først og fremst handler det om innholdet og her er det mange feller å gå i.

Ting du må passe deg for:

– Tynt innhold
– Duplikatinnhold
– Kamuflering av lenker (cloaking)
– Overdreven bruk av nøkkelord / keyword
– Autogenerert innhold

Ting du må gjøre:

– Finn aktuelle søkeord
– Sjekk hvem som ranker høyt for det samme
– Se hva som er bra hos konkurrentene
– Gjør noe som er enda bedre!

Andre ting å tenke over

– Overskrifter – <h1, h2, h3>-tagger
– Internlenking – viktig!
– Ankertekster på lenker
– Lenkevolum
– Bildeoptimalisering og alt-tekster
– Sidekart
– Andre formateringer (lister, avsnitt, bruk av fet og kursiv)

5. Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om å sikre at infrastrukturen på nettstedet ditt gjør det enkelt for søkemotorer å gjennomsøke og indeksere innholdet ditt.

Det er en viktig del av SEO siden det sikrer at Google og andre søkemotorer enkelt kan få tilgang til nettstedet ditt og forstå hva innholdet ditt handler om.

6. Lenkebygging og å etablere autoritet

Lenkebygging er prosessen med å lage / skaffe linker til innholdet ditt fra andre nettsteder med den hensikt å øke synligheten i søkemotorene. Når den utføres riktig, kan lenkebyggingen hjelpe deg kapitalt med å forbedre rangeringene dine i søkeresultatene og øke nettstedtrafikken.

Å tjene organiske koblinger er en svært verdifull SEO-taktikk som tar tid og krefter å gjøre riktig. Hvis det gjøres feil, kan det imidlertid ha motsatt effekt: å skade rangeringene dine og skaffe deg straff fra Google (ja, det skjer oftere enn hva du skulle tro!).

Den gode nyheten er at du har alternativer – du kan bruke flere teknikker for å få høykvalitets linker som vil lede trafikk til nettstedet ditt og øke SEO-verdien din.

Èn ting vil vi understreke: mange SEO eksperter sier at du ikke bør kjøpe lenker, altså å betale for å få et innlegg på en annen side som linker til dine sider, og at dette er en manipulering av søkeresultatene. Dette er i beste fall naivt, men vil naturligvis være avhengig av hvilken bransje du ønsker å rangere for i søkemotorene.

Lenker er tvingende nødvendig – ferdig med det. Noen ganger får man det naturlig, mens man andre ganger rett og slett må kjøpe dette. Her er det viktig å tenke kvalitet foran kvantitet, og at sidene man kjøper lenker fra har en viss relevans – og i alle fall at artikkelen har det.

Når man øker antallet lenker inn til siden vil man samtidig øke autoriteten på nettstedet. Jo sterkere en side er jo ‘enklere’ er det for den å rangere høyt for forskjellige søkeord i den aktuelle nisjen / bransjen.

7. Måling, prioritering og gjennomføring av søkemotoroptimalisering

Mål suksessen din! De fleste SEO-tiltak er ikke frittstående bestrebelser; de er en del av en større markedsføringsstrategi. For å forstå hvor godt SEO-kampanjen din gjør det, bør du måle resultatene og sammenligne dem med dine opprinnelige mål.

Når du ut til flere brukere? Øker trafikken din? Hvilke søkeord trekker til seg flest brukere? Hvilke søkeord gir best uttelling i form av inntjening?

Når du har svaret på disse spørsmålene, kan du justere SEO-strategien din for ytterligere å forbedre resultatene.

Det finnes en rekke gode verktøy til å måle og kontrollere fremgangen til din nettside:

– Google Analytics – her kan du overvåke trafikken på nettstedet ditt. Hvilke sider som besøkes, hvordan brukerne beveger seg på sidene dine, hvor lenge de er på de ulike sidene, hvor det kommer fra, hvilke nettlesere de bruker og mye mer.

– Ahrefs.com – her ser du hvor sterk siden din er og hvilke lenker du har fått inn til din side. Ahrefs er også et glimrende verktøy å bruke når du skal kjøpe lenker, ettersom du da kan sjekke autoriteten og styrken på nettsider der.

– SemRush: brukes til søkeordundersøkelser og rangeringsdata, og da snakker vi om søkevolum, kostnader pr klikk om man skal annonsere samt informasjon om søkeordene samlet inn fra blant annet Google.