Hva er en influencer? Les betydningen her!

Hva er en influencer

Nr man beveger seg på rundt på nettet, ser på TV, hører på radio eller leser i blader kommer begrepet ‘influencer’ opp med jevne mellomrom. Begrepet har virkelig fått fotfeste i Norge i løpet av de siste årene, og i denne artikkelen kan du lese mer om hva en influencer egentlig er.

Når man hører dette begrepet tenker man kanskje først og fremst på kjente bloggere, og akkurat dét er ikke noe dumt utgangspunkt å ha – og videre i dette innlegget skal vi se nærmere på hva begrepet står for.

Hva er egentlig en influencer?

Kort fortalt kan man si at en influencer er et individ som har makten til å påvirke andre menneskers handlinger, og da spesielt kjøp / shopping, med hjelp av sin autoritet, kunnskap eller forhold til sitt publikum.

Man kan også si at en influencer er et individ som har følgere innenfor en spesiell nisje som den aktivt engasjerer seg med. Antallet følgere vil følgelig være avhengig av størrelsen på nisjen. Det er viktig å understreke at disse individene ikke er markedsføringsverktøy, men heller sosiale individer som merkevarer kan samarbeidet med for å oppnå sine markedsføringsmål.

Influencere i sosiale medier

I løpet av det siste tiåret har vi sett at sosiale medier vokser ekstremt og at de blir stadig viktigere. Det sies at godt over 3 milliarder mennesker aktivt bruker sosiale medier, og hvis dette tallet stemmer innebærer det at det er snakk om rundt 40% av jordas befolkning! Ekstremt mange av disse igjen ser unektelig opp til de forskjellige influencerne i sosiale medier og lar disse guide seg til å ta ulike avgjørelser.

Influencere i sosiale medier er mennesker som har bygd seg opp et rykte for sin kunnskap og ekspertise om et spesielt tema. De legger ut regelmessige innlegg om de emnene de foretrekker på de sosiale mediekanalene som finnes, og generer store følgergrupper med engasjerte mennesker som følge nøye med på hva de mener og sier.

De forskjellige merkevarene som finnes elsker influencere i sosiale medier av den enkle grunn at de skaper trender og oppfordrer sine følgere til å kjøpe de produktene de promoterer.

Type influencere

Størsteparten av influencerne der ute kan man si passer inn i de følgende kategorien, og med den siste kategorien i sterkt vekst og som er i ferd med å bli den viktigste:
– Kjendiser
– Eksperter innenfor gitte industrier og tankeledere
– Bloggere og innholdsskapere
– Mikro-influencere

Hoveddelen av sosiale influencere som driver med markedsføring i sosiale medier befinner seg stort sett i kategoriene ‘bloggere’ og mikro-influencere. Også industrieksperter og tankeledere slik som journalister kan også anses som influencere og er viktige for mange merkevarer.

Bloggere har kanskje den mest autentiske og det mest aktive forholdet til sine fans, og dette har store merkevarer/brands for lengst oppdaget og begynt å utnytte for fullt.

Hva er en influencer
Influencere bruker svært ofte sosiale medier til å promotere produkter som de kan gå god for. Foto: PxHere.com

Kjendiser

Markedsføring med hjelp av influencere var noe som vokste frem med kjendiser og deres fans. De forskjellige selskapene som benytter seg av slik markedsføring har i mange år registrert at salgene deres vanligvis øker når en kjendis promoterer eller snakker varmt om deres produkter. Det er fortsatt mange eksempler selskaper, og da spesielt de som har eksklusive produkter, som bruker kjendiser som influencere.

Problemet for mange merkevarer er at at det bare er et vist antall tradisjonelle kjendiser som er villige til å delta i slike kampanjer, og de som gjør det er langt i fra billige. Unntaket er hvis et firma lager et produkt som en kjendis allerede liker og bruker. I en slik situasjon er det trolig at en kjendis vil være klar til å bruke sin innflytelse til å si hvor godt han eller hun synes produktet er. Det er utvilsomt mange instrumentmakere som nyter god av at kjente musikere har valgt å bruke akkurat deres instrument.

Et problem med å bruke kjendiser som influencere er at de kan mangle kredibilitet for et produkts målgruppe. Justin Bieber kan utvilsomt ha stor innflytelse hvis han anbefaler en type kvisekrem, men vil ha tilsvarende liten innflytelse på de som er ute etter å kjøpe seg en bolig.

Kjendiser har utvilsomt mange fans og et gigantisk antall følgere i sosiale medier, men man kan saktens debattere om hvor mye ekte innflytelse de har over de som faktisk følger dem.

Industrieksperter og tankeledere

Industrieksperter og tankeledere oppnår respekt på grunn av sine kvalifikasjoner, sin posisjon eller erfaring om et emne som de er eksperter i. Ofte er denne respekten et resultat av ryktet de har med tanke på sin arbeidsplass. For eksempel trenger ikke en journalist i en stor avis nødvendigvis å være en ekspert på det den skriver om, men være respektert for å være en god nok skribent til å jobbe i den prestisjefylte avisen.

Slike eksperter inkluderer:
– Journalister
– Akademikere
– Industrieksperer
– Profesjonelle rådgivere

hvis du lykkes med å fange oppmerksomheten til en journalist i en nasjonal avis som på sin side igjen snakker positivt om selskapet ditt i en artikkel, bruker du han/henne som en influencer på samme måte som man kan bruke en blogger. En ekstra bonus i en slik situasjon er at journalisten sannsynligvis vil skrive en artikkel om dette gratis.

Bloggere og innholdsskapere jobber ofte med industriledere og tankeledere, og det er ikke uvanlig å se dem sitert i blogginnlegg eller til og med brukt i kampanjer i sosiale medier. Linjen mellom tradisjonelle medier og sosiale medier er uklar.

Bloggere og innholdsskapere

Blogging og bloggere har vært forbundet med begrepet influencer en god stund, og det er mange høyst innflytelsesrike blogger på internett – også i Norge. Hvis en populær blogger på en positiv måte nevner et produkt i et innlegg kan dette i svært mange tilfeller føre til at leserne av bloggen kjøper dette produktet.

Mange bloggere har bygget opp en svær følgerskare, også innenfor spesifikke sektorer som personlig utvikling, finans, helse, musikk og mye annet – inkludert blogging i seg selv. Fellesnevneren for å få en suksessrik blogg er at bloggeren har respekt for sine lesere.

En annen variant av å ha en blogger til å skrive om et produkt er at man får legge ut en gjestepost. Får man til dette på en stor blogg kan man selv kontrollere innholdet og man vil også normalt sett få muligheten til å plassere en link til egen side der.

Hvis en blogg er stor og innflytelsesrik nok vil den naturligvis bli attraktiv for annonsører og da kan man betale for at denne bloggeren skal skrive et innlegg eller en anbefaling av et gitt produkt.

Selvsagt er ikke en blogg det eneste populære innholdet på internett. En annen form for innhold som er populært er video, og i stedet for å ha en egen nettside benytter mange seg av YouTube som publiseringskanal.

Mikro-influencere

Mikro-influencere er vanlige mannesker som har blitt kjent for sin kunnskap om en spesiell nisje. På grunn av dette har du vanligvis fått en en god del følgere i sosiale medier som er interessert i temaet. Det er naturligvis ikke antallet følgere som indikerer graden av innflytelse, men forholder og kommunikasjonen mellom mikro-influenceren og følgerne.

Det er mulig at en mikro-influencer ikke er klar over eksistensen til et selskap før dette selskapet tar kontakt. Hvis dette er tilfellet vil selskapet først forsøke å overbevise influenceren om produktets verdi. Mikro-influenceren har bygget opp sitt nettverk av følgere og vil ikke risikere å skade forholdet med fansen gjennom å reklamere for et hvilket som helst produkt.

Mikro-influencer kan ofte være svært nøye med hvem de vil samarbeider med, og noen vil gjøre et slikt samarbeid gratis mens andre vil kreve en eller annen form for betaling. Uansett; uavhengig av prisen er det tvilsomt at en influencer vil være involvert med et ‘upassende’ produkt.

Mikro-influencere blir stadig mer vanlig og mer berømte. Noen har vokst fra den reneste anonymiteten og nærmest blitt like godt kjent som tradisjonelle kjendiser. Dette gjelder spesielt for den oppvoksende generasjonen som tilbringer mer tid på internett enn på å se TV eller drive med idrett.

I realiteten er mikro-influencere fremtidens influencere. Internett har ført til en fragmentering av media inn i mange små nisjer, og selv om man er fan av noe som er relativt obskurt vil du allikevel etter all sannsynlighet finne en Facebook-gruppe eller Pinterest-side som omhandler dette. Det er i disse nisjegruppene mikro-influencerne etablerer seg selv som genuine influencere.