Bedrift på sosiale medier – forbedre din tilstedeværelse

Bedrift på sosiale medier – forbedre din tilstedeværelse

Sosiale medier er viktig – både for private personer og for selskaper/bedrifter som ønsker å henge med i tiden. Du har fått det med deg, ja – vi skjønner. Spørsmålet er om du vet hvordan din bedrift skal bli best på sosiale medier i 2018? Tidene forandrer seg, algoritmene forandrer seg og det betyr at du også må forandre deg for å henge med – og det samme gjelder businessen din!

Husk på følgende: folk bruker ekstremt mye tid på sosiale medier hver eneste dag, og dette kan man jo naturligvis velge om man vil le eller gråte til. Sant er det uansett, men det betyr at vi i det minste må finne tid til å oppdatere og forbedre profilene til bedriftene våre hvis dette er noe som er viktige for oss.

Man har kanskje ikke tid til dette eller man velger å nedprioritere det, men det er så mange forbedringer som kan bli gjort på bare noen få minutter at det nesten er for dumt å la være.

I denne artikkelen gir vi deg tips om hvordan du skal bli best på sosiale medier, og hvilke endringer du må gjøre på dine kontoer for å være aktuell både i dag og i tiden fremover.

xMag gir deg svaret, så les videre!

1. Bruk riktig størrelse på bildene

Det første man må ta tak i er kanskje noe av det mest grunnleggende: bruk riktig størrelse på bildene i sosiale medier. Dette er egentlig en grunnleggende sak som er enkelt å få på plass, men som mange allikevel er forbausende likegyldige til. Mange slenger bare opp et bilde eller en logo og lar dette seile sin egen sjø i tiden fremover.

Bruk derfor noen få minutter på å fikse bildene på de sosiale kontoene dine, og dette gjør du med å optimere til hver og en av dem. Kort fortalt innebærer dette at du passer på at bildene faller innenfor de dimensjonene som er anbefalt for hvert nettverk, og ofte er det bare en liten trimming av bildene som skal til.

Du kjenner deg kanskje igjen i følgende påstander: ‘En firkant er da vel for pokker en firkant’, eller denne: ‘De sosiale nettverkene sørger for at bildet blir riktig og passer, ikke sant?’. I virkeligheten er det jo ikke slik, og du vet jo aldri helt om profilbildet kan bli brukt et annet sted på det sosiale nettverket. Hvordan vil det fremstå når det blir forstørret, eller hvordan ser det ut når det er lite i streamen til andre folk? Hvordan tar det seg ut på mobilen i forhold til en vanlig PC?

Det er en grunn til at de sosiale nettverkene anbefaler en optimal bildestørrelse, og det er kort og godt fordi disse bildene vil bli brukt i mange forskjellige sammenhenger. Kanskje det er lurt å stole på dem som står bak disse sidene?

Følgende bildestørrelser gjelder for de forskjellige sosiale mediene:

Facebook profilbilde: 170 X 170 pixler
Facebook forsidebilde: 828 X 465 pixler
Twitter profilbilde: 400 X 400 pixler
Twitter headerbilde: 1,500 X 500 pixler
Google+ profilbilde: 250 X 250 pixler (minimum)
Google+ forsidebilde: 1080 X 608 pixler
LinkedIn profilbilde: 400 X 400 pixler (minimum)
LinkedIn tilpasset bakgrunn: 1584 X 396 pixler
LinkedIn forsidebilde: 974 X 330 pixler
LinkedIn bannerbilde: 646 X 220 pixler
Instagram profilbilde: 110 X 110 pixler
Pinterest profilbilde: 150 X 150 pixler
YouTube profilbilde: 800 X 800 pixler
YouTube forsidebilde: 2,560 X 1,440 pixler på desktop

2. Ha det samme bildet på i alle kanaler

Det er vel ingen tvil om at vi alle har noen bilder av oss selv som vi liker bedre enn andre, og når sant skal sies så er det ikke bestandig vi er klare for det nærbildet som skal tas. Du kan derfor kjapt gjøre en vurdering av hvilke av dine nåværende profilbilder du faktisk liker. Det var det vi tenkte: akkurat derfor skal du bruke det samme profilbildet på alle dine sosiale nettverk.

Gjenkjennelse er nøkkelen, spesielt ettersom folk kjapt scroller gjennom feedene sine. Har du det samme profilbildet er det derfor større sannsynlighet for at folk vil følge deg på flere forskjellige sosiale nettverk.

Jo flere som ser logoen til bedriften din når de går gjennom de sosiale mediene jo større sjanse er det for at du er det første som faller dem inn når de faktisk har behov for ditt produkt eller din tjeneste.

3. Fjern tagging fra dårlige bilder og upassende innlegg

Det er om å gjøre å være årvåken når det gjelder taggede bilder hvor din bedrift selv fremkommer, og dette er en kjapp måte å renske opp i din bedrifts profil på samtidig som man fremstår som mer profesjonell.

Hashtag emneknagg twitter

Emneknagger / hashtags hjelper til med å gjøre dine tweets mer synlig.

Det første du burde gjøre er å sjekke innstillingene for tagging av bilder og forsikre deg om at dette er noe som reflekterer tankene bedriften har om sosiale medier. Hvem skal kunne tagge bedriften din i innlegg. Ønsker du å godkjenne disse taggene før de dukker opp i profilen?

* Facebook tillater at du gjennomgår og godkjenner tagger på bilder og gir deg også muligheten av å fjerne slike på andre bilder.
* Instagram tillater at du godkjenner bilder bedriften din er tagget i før de kommer opp i profilen din.
* Twitter tillater å begrense hvem som kan tagge deg i bilder samt å fjerne tagger.

Forsikre deg om at du gjennomgår innlegg du er tagget i på jevnlig basis slik at du fanger opp innlegg som er dårligere samt upassende innlegg.

Man kan kanskje spørre seg hvorfor man rett og slett ikke slår av tagging helt og holdent slik at man unngår problemer? Årsaken til dette er rett og slett at det er mange fordeler forbundet med å la andre tagge din bedrift på bilder. På Instagram ønsker man jo tross alt at kundene skal tagge bedriften når de kjøper ditt produkt eller din tjeneste slik at de dukker opp på siden din. Bildene er derfor viktig med tanke på engasjement i tillegg til at de gir ekstra bilder av dine produkter når en person sjekker ut siden din.

Ikke kutt ut denne kilden til innhold, men være heller observant på den og bruk litt tid på å se over den med jevne mellomrom.

4. Bruk samme brukernavn overalt

Akkurat som med profilbildene er brukernavnet nøkkelen når det kommer til sosiale medier – spesielt når det gjelder bedrifter. Det handler om gjenkjennelse, men også om at man er søkbar i de sosiale mediene.

Når man skal nevne en merkevare på Twitter bruker man som regel bare å slenge en ‘@’ foran navnet før man begynner å tvitre. Det er derfor nokså irriterende og frustrerende når man oppdager at brukernavnet ikke er firmanavnet, men en slags røre av ord med bynavn, postnummer eller SEO-begreper.

Et enkelt brukernavn som reflekterer ditt firmanavn vil øke sjansene for at du blir nevnt, og det gjør det også enklere for folk å aktivt søke deg opp, finne deg og følge deg.

5. Legg til nøkkelord i profilen for SEO-grunner

Hva er det din bedrift vil bli kjent for? Salg av gardiner? Kommunikasjon? Frakt? Uansett hva som er din nisje er det essensielt at du gjør det selv oppdagbar på markedet. Når folk søker i Google eller Facebook etter ‘kjøpe gardiner’ ønsker du at din logo skal dukke opp.

Tro det eller ei; å legge til relevante nøkkelord på dine sosiale profiler kan hjelpe deg med å komme deg langt på akkurat dette feltet.

Det du må gjøre er å identifisere søkeordene som brukes når folk er ute etter en profesjonell i din nisje eller din industri. Verktøy som SEMrush og Google Keyword Planner er noen av verktøyene som kan hjelpe deg med akkurat dette.

Legg til disse nøkkelordene til profilene i dine på sosiale medier, og de kan da legges til i jobbtittelen, jobbeskrivelsen og ferdigheter på LinkedIn ++

Det er viktig at nøkkelordene arbeides inn i profilen på en logisk og profesjonell måte slik at de beskriver hvordan du faktisk forholder deg til disse – ikke spam profilen din!

6. Fyll ut alle feltene

En ting som er veldig viktig er at du tar deg tid til å fylle ut alle feltene i profilen til bedriften på sosiale medier. Å la felter stå åpne er en sikker måte å bli oppfattet som uprofesjonell eller lat på. Du kan dog ikke skrive hva som helst, g det er viktig at teksten er tydelig og at den forklarer hva bedriften din driver med og hva den kan tilby.

Du vil også at teksten du skriver en morsom og engasjerende, og får du til dette vil du oppmuntre folk til å fortsette å kikke på profilen og tidslinjen din.

Vær klar over at de forskjellige sosiale nettverkene ofte oppdaterer hvor mange felt som er tilgjengelig til å fylle ut. Hvis det har vært mer enn et år siden du oppdaterte bedriftens Facebook-side kan du nesten være sikker på at det er et nytt felt å fylle ut.

7. Link til dine andre profiler på sosiale medier

Ett av feltene på et par av de sosiale profilene vil sannsynligvis omhandle ‘nettsted’. Her er det naturligvis viktig at du fyller inn bedriftens nettadresse, men husk også på å linke til de andre sosiale profilene så fremt det er mulig. Dette er en god måte å krysspromotere bedriften din på.

Facebook gir muligheen til å legge til flere linker i profilen, og i tillegg finnes det apper som gjør at du kan vise Instagram og YouTube-kontoene i Facebook Tabs. LinkedIn tillater å legge inn Twitter-kontoen på profilen, mens Pinterest tillater at du kboler til både Facebook og Twitter – i tillegg til å legge inn en nettadresse i profilen.

Mulighetene for krysspromotering er så definitivt til stede, og dette er en enkel måte å kjapt forbedre dine kontoer på.

8. Sjekk at linkene fungerer

Når vi først er inne på temaet som går på linking er det viktig at man sjekker at linken faktisk fører til et sted. Det er ingen poeng i å ha en link på dine sosiale profiler som ikke fungerer. Dette vil bare forvirre brukerne som vil lære mer om bedriften din samtidig som det er bortkastet plass.

Sjekk at alle linker på profilene er aktive ved å klikke på dem av og til. En link på profilen kan av og til være nok til at en person legger veien innom nettsiden til bedriften til, og da er du kanskje nærmere et salg enn hva du skulle tro.

Når noen klikker på en link på din profil er det rett og slett fordi de ønsker å finne ut mer. Det er ingenting som er mer ødeleggende og avskrekkende for kredibiliteten for merkevaren din enn en ødelagt lenke. Dette unngår du ved å gjøre en sjekk hver gang du poster en lenke.

9. Hvis frem det beste innholdet

Til forskjell fra andre innlegg så vil festede innlegg på Twitter, Facebook og LinkedIn holde seg i toppen. Disse innleggene er de første som besøkende ser når de ønsker å sjeke deg ut på disse tre plattformene.

Velg et innlegg som viser et godt stykke innhold, og dette kan gjerne være en viktig beskjed, en hjemmeside, et tilbud, et blogginnlegg, en video eller annen media. Det er egentlig ingen begrensninger på hva du kan feste i toppen – men fest et eller annet. Hvis du ikke gjør dette så kaster du faktisk bort en av de største fordelene og verdiene på de sosiale kontoene.

10. Legg til media under arbeidserfaring på LinkedIn

LinkedIn er, for å være helt ærlig, ikke det mest visuelt tiltrekkende av de sosiale nettverkene. Folk har en tendens til å fokusere mindre på videoer og gif og heller mer på konkrete ting som kan få dem til å bli ansatt. Det er dog en grunn til at digitale resymeer har vokst i popularitet, og det er enkelt og greit fordi de lar deg vise frem arbeidet ditt på en mer overbevisende måte.

LinkedIn sosiale medier

Et godt eksempel på dette er media-muligheen man har under ‘arbeidserfaring’ på LinkedIn-profilen – en av de mest undervurderte funksjonene på dette sosiale nettverket. Mediamuligheten lar deg vise frem arbeidet ditt, og det betyr kort og godt at i stedet for å fortelle folk at du har jobbet med et stort prosjekt eller skrev et blogginnlegg, kan du vise dem det via et bilde og heller linke til arbeidet.

Å inkludere media i din profil vil hjelpe folk å få en bredere oppfatning og forståelse av din erfaring, samtidig som det gir en mer visuell tiltrekningskraft på profilen din.

11. Bytt ut linken på Instagram

Instagram er det sosiale nettverket med den minst detaljerte profilen, og her fyller man rett og slett bare ut navn, opplysning, nettside og så er du ferdig. Derfor er det mange bedrifter som ikke ser på Instagram som noe annet enn et verktøy hvor man bare er ’tilstede’.

Dette problemet løses av mange erfarne brukere på en helt enkel måte ved rett og slett bytte ut nettside-lenken med jevne mellomrom.

Selv om Instagram kun tillater én link i profilen så er det ingen grenser for hvor mange ganger man kan oppdatere denne linken. Smarte bedriftseiere har funnet ut at de kan bytte ut denne linken hver gang de har en ny kampanje på gang.

Legg ut et nytt bilde til den kommende kampanjen samtidig som du i beskrivelsen skriver noe slikt som dette: ‘Sjekk profilen vår for å finne lenken til denne kampanjen!’ Deretter bytter du ut linken i profilen, noe som er gjort på 30 sekunder, og plutselig har du gjort Instagram-profilen til en verdifull forretningsressurs.